Opera

Prince Igor

Alexander Borodin
Buy a ticket
Scroll down

Information

Duration
Duration of the performance with intermissions: 3 hours

About event

Opera in 3 acts with a prologue
Performed with one intermission
Libretto by Alexander Borodin based on the old Russian epic "The Word of Igor's Campaign"
With the participation of the choir, ballet and orchestra of the theatre

Stage Director - Stanislav Gaudasinsky
Set Designer: Tatyana Astafieva

With the participation of the choir, ballet and orchestra of the theatre

Conductor - Igor Chernetski

The majestic and tragic images of the epic epic have always attracted Alexander Borodin. In the mid-1860s, he decided to write the operas Vasilisa Mikulishna and The Tsar's Bride. But on April 18, 1869, during a meeting with Vladimir Stasov, Borodin's composer's choice was a foregone conclusion. It was Stasov who suggested turning to the plot of "The Lay of Igor's Campaign", a remarkable monument of Old Russian literature, written in the 12th century. The sixties of the XIX century were marked by the growing interest in Russian history, and "The Lay of Igor's Host" attracted a lot of attention of the Russian public. New editions of this literary monument, translations, scientific research have appeared.

Production team members

Conductor:
Honored Artist of Ukraine Igor Сhernetski

Summary

Невідомий автор «Слова» поетично розповідає про похід князя Ігоря Святославовича Новгород-Сіверського проти степових кочівників – половців. Увесь твір пронизаний патріотизмом. З великою любов’ю говориться в ньому про рідну землю та її захисників, з гострим болем – про біди Вітчизни, з радістю – про щасливе повернення Ігоря з полону. Бородіну, як і іншим учасникам гуртка композиторів «Могутня кучка», ідея «Слова», його народний дух і поетика були особливо близькі. За словами Олександра Порфировича, сюжет припав йому «страшенно до душі», він повністю відповідав його прагненню до широких епічних картин і богатирських образів, його інтересу до Сходу. З ґрунтовністю вченого Бородін вивчив велику кількість матеріалів, наданих йому Стасовим: літописи, історичні повісті, дослідження, російські епічні пісні, східні наспіви, записані у середньо-азійських народів та у нащадків давніх половців, які проживали в Угорщині. Аби глибше пройнятися духом старовини, Бородін побував під Курськом, в околицях Путивля. Лібрето і музика «Князя Ігоря» писались Бородіним одночасно. В лібрето увійшли навіть окремі фрагменти справжнього тексту «Слова про полк Ігорів», але, з огляду на особливості оперного жанру, Бородін був змушений дещо відступити від літературного джерела. Зокрема, випали такі епізоди, як битва русичів з половцями і «золоте слово» великого князя Київського Святослава. Але ідею захисту рідної землі та її єдності композитор яскраво виразив в центральних образах опери, і насамперед – в образі Ігоря. Ще більше, ніж це зроблено в «Слові», в опері обійдені слабкі сторони натури Ігоря Святославовича – його легковажність, самовпевненість, прагнення до особистої слави. Бородін намалював, по суті, новий, бездоганно позитивний образ полководця і правителя, у якому поєднались кращі риси усіх руських князів, описаних в «Слову про полк Ігорів». Опера писалась протягом 18 років, але у 1887-му композитор помер і твір залишився незакінченим. За записами Бородіна роботу завершили його друзі і однодумці Олександр Глазунов та Микола Римський-Корсаков. О. Глазунов по пам’яті відновив увертюру, яку він чув в авторському виконанні на фортепіано, закінчив і оркестрував третю дію. М. Римський-Корсаков оркестрував пролог, першу, другу, четверту дії та половецький марш. Незважаючи на те, що була оркестрована більша частина музики (частина якої зовсім не була записана), Римський-Корсаков наполіг на тому, що «Князь Ігор» – «повністю опера Олександра Порфировича Бородіна». Прем’єра «Князя Ігоря», яка відбулася 23 жовтня 1890 року на сцені Маріїнського театру, мала великий успіх. Опера увійшла до репертуару столичних і найбільших провінційних театрів Росії, а 1899 року була поставлена в Празі. Величезне враження склала музика опери у 1907 році в паризькому театрі Гранд-опера на організованому Сергієм Дягілєвим Першому Російському історичному концерті з участю Федора Шаляпіна в партії князя Галицького. Відтоді опера Олександра Бородіна «Князь Ігор» звучить на багатьох сценах світу, залишаючись одним з кращих зразків російської оперної класики. Прем’єра нинішньої постановки в Одеському Національному академічному театрі опери та балету пройшла 3, 5 та 9 липня 2011 року.

Пролог

Події відбуваються у 1185 році. На майдані у Путивлі дружина і рать, готові до виступу в похід проти половців, очікують князя Ігоря. Народ величає князя, ратників і бажає їм перемоги («Сонцю красному слава! Слава князю Ігорю!»). Несподівано темніє – починається сонячне затемнення. Всі налякані цим Божим знаменням і радять Ігорю відкласти похід («Ой, не іти б у похід тобі, княже»). Проте Ігор впевнений у правоті своєї справи – він іде захищати Русь. У цьому його обов’язок, обов’язок усіх воїнів-русичів. Непомітно стрій залишають два ратники, Скула та Єрошка. Вони кидають обладунки і втікають («Нехай собі ідуть, а ми, брате, не підемо»). Приходять попрощатися княгиня й боярині. Ярославна кидається до чоловіка і просить його не йти у похід: її непокоять лихі передчуття. Князь лагідно втішає дружину, переконує її не турбуватися і чекати на нього з перемогою. Ігор просить Володимира Галицького, брата Ярославни, потурбуватися про неї. Отримавши благословення Старця, князь Ігор, його син Володимир, дружина і рать виступають у похід.

Дія перша

Княжий двір Володимира Галицького. Челядь, що розгулялась, славить князя. Тут же Скула та Єрошка, які своїми блазнівськими витівками веселять усіх. Галицькому не вистачає влади і багатства. Він мріє про те, щоб посісти місце Ігоря («Тільки б дочекатися мені честі»). У двір вбігають дівчата. Вони скаржаться Галицькому на його прибічників, які вкрали їхню подругу («Ой, лишенько»). Галицький виганяє їх. Розгулявшись, бражники, очолювані Скулою та Єрошкою, задумують заколот («Ось тобі і до батечка, от тобі і до матінки: з чим прийшли, з тим і пішли»). Світлиця в теремі Ярославни. Княгиня одна. Їй не дають спокою лихі передчуття – від Ігоря досі немає звісток. Нянька повідомляє Ярославні, що до неї прийшли дівчата. Вони шукають в княгині захисту від сваволі її брата, Володимира Галицького. Приходить і сам Володимир. Княгиня заступається за дівчат, заявляє, що про все розповість чоловіку. Але Володимира це не лякає («Та що мені Ігор твій? Повернеться чи ні, мені яке до того діло, хіба мені не все одно?») Він навіть погрожує сестрі, що обурює Ярославну («Ти смієш мені погрожувати?») Володимир йде геть. Залишившись одна, Ярославна молиться за швидше повернення Ігоря. Входять думні бояри, які прийшли повідомити княгині погану новину («Кріпися, княгине»). Вони розповідають, що рать русичів розбита, а Ігор разом із сином в полоні у хана. Зачувши це, Ярославна непритомніє. Бояри готові захищати місто. Вони переконані, що їхня сила – у вірі в Бога, вірності князю і княгині та в любові до Вітчизни.

Дія друга

У половецькому стані знемагає в полоні князь Ігор. Вечір. Половецькі дівчата танцями й піснями розважають доньку хана, Кончаківну. Але всі її думки поглинуті полоненим юнаком – княжичем Володимиром. З нетерпінням очікує вона побачення з ним («Згасає світло денне»). Приходить ніч. Закохані Володимир Ігоревич і Кончаківна нарешті зустрічаються. Ніжно і палко освідчуються вони одне одному в коханні, мріють про щастя. Не спиться і князю Ігорю. Його гнітять важкі думки. Нелегко пережити ганьбу поразки й полону. Важко змиритися з думкою про Вітчизну, поневолену ворогом. Ігор пристрасно прагне свободи: тоді він зможе, зібравши нову рать, розбити половців і звільнити Русь («Ні сну, ні відпочинку змученій душі») . До Ігоря обережно підкрадається Овлур, хрещений половець. Він пропонує князю свою допомогу, вмовляючи його тікати з полону. Гордість не дозволяє Ігорю згодитись на таємну втечу, тож він спочатку відмовляється. Із-за намету виходить хан Кончак. З повагою ставлячись до свого полоненого («Чи ти здоровий, князю?»), він намагається полегшити його долю і пропонує відпустити за умови, що Ігор більше не підніме меча проти його війська. Однак Ігор не приховує, що як тільки вирветься з полону, то знову збере рать і піде воювати з половцями. За велінням Кончака половецькі полонені та полонянки розважають Ігоря піснями й танцями. Акт завершується мальовничими сценами половецьких танців у супроводі хору.

Дія, якої немає в даній постановці

З великою здобиччю повертається з походу хан Гзак. Чимало руських полонених веде він за собою. Кончак і половці вітають військо. Бранці-русичі розповідають про спалений Путивль, про горе жінок і матерів. Ігор зважується на втечу. Овлур готує коней – для князя, княжича та для себе. З’являється Кончаківна. Вона вмовляє Володимира взяти її з собою. Княжич вагається. У відчаї Кончаківна здіймає тривогу, аби утримати Володимира. Князь Ігор і Овлур встигають зникнути. Половці, які збіглися, вимагають смерті Володимира, але Кончак вирішує інакше. Підвівши Кончаківну до княжича, він говорить: «Ось тобі дружина, Володимире!».

 Дія третя

У Путивлі на міській стіні Ярославна оплакує чоловіка («Ой, плачу я»). Вона вже не вірить, що побачиться з ним. Звертаючись до вітру, Дніпра, сонця Ярославна чекає від них відповіді: де Ігор, що з ним? Раптом вдалині з’являються два вершники. В одному з них княгиня впізнає Ігоря. Нарешті щастя вернулось до неї! Підпилі Скула і Єрошка, побачивши князя Ігоря і боячись покарання, вирішують схитрувати: вони дзвоном скликають народ і першими повідомляють радісну звістку – князь повернувся! Народ величає Ігоря (фінальний хор «Напевне, Господь почув молитви»).

Show descriptionHide description

Characters

IGOR SVYATOSLAVICH, Prince of Novgorod-Seversky (baritone):
Honoured Artist of Ukraine Viktor Mityushkin
YAROSLAVNA, his wife by his second marriage (soprano):
Honored Artist of Ukraine Larisa Zuenko, Anna Litvinova, Natalia Pavlenko
VLADIMIR IGOREVICH, Igor`s son from his first marriage (tenor):
VLADIMIR YAROSLAVICH, Prince of Galich , brother of Princess Yaroslavna (high bass):
People's Artist of Ukraine Vasiliy Navrotskiy, (УКР) заслужений артист України Dmitriy Pavlyuk
KONCHAK, Polovtsian Khan (bass):
Sergey Uzun, Viktor Shevchenko, (УКР) заслужений артист України Dmitriy Pavlyuk
KONCHAKOVNA, his daughter (contralto):
OVLUR, a Christian Polovtsian (tenor):
SKULA, a gudok-player (bass):
YEROSHKA, a gudok -player (tenor):
POLOVTSIAN MAIDEN (soprano):
YAROSLAVNA’S NURSE (soprano):
(УКР) заслужена артистка України Nadezhda Shakun,
1
/

Recommended

26
January
18:30
Opera
Eugene Onegin (Concert performance)
P. Tchaikovsky
Lyric scenes in 3 acts with one interval
Libretto by Kostyantyn Shylovskyy
based on the novel in verse by Оlexander Pushkin
30
January
18:30
Opera
La Traviata
Giuseppe Verdi
Opera performed with two intervals
Libretto by Francesco Piave based on Alexandre Dumasfils' novel «The Lady with the Camellias»
28
February
18:30
Premiere
Opera
Pearl seekers
Georges Bizet
Opera in 2 acts
Libretto by Michel Carré and Eugene Cormon
To event list To event list
We use cookies.
By continuing to use our site, you consent to the processing of cookies and user data: location information; OS type and version; browser type and version; device type and screen resolution; sources of access to the site; OS language and browser; visited pages of the site and actions on them; ip-address for the purpose of site operation, retargeting, statistical research and transfer to third parties. If you do not want your data to be processed, leave the site.
I agree