Балети

Баядерка

Людвіг Мінкус
Купити квиток
Прокрутіть вниз

Інформація

Тривалість
Тривалість вистави з антрактами: 2 години 30 хвилин

Про подію

Балет виконується з двома антрактами
Сценарій Сергія Худєкова і Маріуса Петіпа
Хореографія Маріуса Петіпа
Також використана хореографія заслуженого артиста Росії Миколи Зубковського, народного артиста СРСР Костянтина Сергєєва, народного артиста СРСР Вахтанга Чабукіані

Члени постановочної групи

Диригенти:
заслужений артист України Ігор Шаврук, заслужений артист України Ігор Чернецький, Віталій Ковальчук
Художниця-постановниця:
заслужена художниця України Наталія Бевзенко-Зінкіна

Зміст

Про балет

 

Ідея балету «Баядерка» з’явилася у хореографа Маріуса Петіпа у 1876 році. Він склав план лібрето, для розробки якого запросив журналіста, критика та історика балету Сергія Худєкова. Створення партитури балетмейстер доручив композитору Людвігу Мінкусу, своєму постійному співавтору.

В основу сюжету лягла драма давньоіндійського поета Калідаси «Шакунтала» та балада Йоганна Вольфганга Гете «Бог і баядерка». Окрім того, Петіпа скористався ідеями свого брата Люсьєна, який у 1858 році поставив у Парижі балет «Шакунтала» за сценарієм Теофіла Готьє. З цього спектаклю Маріус взяв сюжетні ходи, імена дійових осіб, образи героїні та її підступної суперниці, лиходія-жерця. Разом з тим, на думку історика театру Юрія Слонимського, зміст і хореографічне втілення постановки в цілому можна розглядати як оригінальні. «Петіпа переплавив чужий матеріал так, що він став для нього своїм, увійшов у його власний твір органічно, набув рис новизни», – писав критик. Цей спектакль став етапним для цілого періоду в історії світового балету, підсумував знахідки й завоювання танцювального театру.

У «Баядерці» потужно прозвучала важлива для мистецтва другої половини ХІХ століття тема внутрішньої свободи, прагнення до щастя і кохання через протистояння несправедливості й насиллю. Окрім того, сучасному глядачу балет дає уявлення про розкіш візуального втілення тогочасних спектаклів. У хореографії органічно поєднались мальовничість і урочистість масових сцен, ефектність дивертисменту з глибоко психологічною лінією особистої драми героїні-баядерки Нікії. «У її хореографічній партії не було пустих місць, – зазначала балерина і педагог Віра Красовська. – Кожна поза, рух, жест виражали той чи інший душевний порив, пояснювали ту чи іншу рису характеру».

Окремої уваги заслуговує безсюжетна сцена «Тіні» у третій дії спектаклю. За рівнем поетичного узагальнення вона, напевне, не знає собі рівних в історії світового балету. Це складний візерунок, у якому дуети і сольні номери героїв, варіації солісток-тіней переплітаються в єдине ціле. А головне – кордебалет в цьому епізоді виступає не як фон для солістів, а як їхній повноправний партнер.

Створивши цю хореографічну композицію, Маріус Петіпа зумовив появу так званого симфонічного балету, який уже в ХХ столітті розвинули Джордж Баланчін та Серж Лифар.

Стислий зміст

 

Події відбуваються в Індії в давні часи

Під час полювання на тигра воїн Солор просить факіра Магедавея сказати своїй коханій – баядерці Нікії, що він чекатиме її біля входу в храм. Там починається церемонія поклоніння вогню. Урочисто виходить Великий брамін, браматшори і баядерки, серед яких – Нікія. Вони виконують ритуальні танці. Великий брамін освідчується Нікії в коханні, але вона відхиляє його почуття.

З настанням ночі дівчина таємно зустрічається з Солором. Молодий воїн пропонує коханій втікати. Їхню розмову підслуховує Великий брамін. Він хоче відомстити.

Раджа Дугманта оголошує про намір видати свою дочку Гамзатті заміж за Солора. Той пробує відмовитися від такої честі, але монарх непохитний. Великий брамін розповідає правителю про любов Нікії та Солора. Раджа вирішує вбити баядерку.

Гамзатті, підслухавши розмову батька зі священником, наказує покликати Нікію. Повідомивши їй, що виходить заміж, вона показує портрет нареченого і пропонує суперниці багатство в обмін на Солора. Розгнівана баядерка кидається на принцесу з кинджалом, але її зупиняє невільниця. Дочка раджі оголошує Нікії смертний вирок.

Нікію запрошують розважати гостей на весіллі Гамзатті й Солора. За наказом раджі танцівниці підносять корзину з квітами. Схована там змія смертельно ранить дівчину. Великий брамін пропонує баядерці протиотруту, але вона відмовляється. Помираючи, дівчина нагадує Солору, що той обіцяв любити її вічно.

Невтішний Солор розкаюється у своїй зраді. В його уяві виникають тіні, серед яких – прекрасна Нікія. Вона кличе його за собою.

Розкрити описПриховати опис

Дійові особи

НІКІЯ, баядерка:
заслужена артистка України Олена Добрянська, заслужена артистка Республіки Молдова Марія Полюдова, Ольга Воробйова, Катерина Кальченко
СОЛОР, воїн:
заслужений артист України Сергій Доценко, заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, Станіслав Скриннік, Дмитро Шарай, Андрій Пісарєв
ВЕЛИКИЙ БРАМІН:
заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, Богдан Чабанюк
1
/

Рекомендуємо

04
Березня
18:30
Балети
Жизель
Адольф Шарль Адан
06
Березня
18:30
Балети
Чарівність балету
Вечір старовинної та класичної хореографії
13
Березня
12:00
Балети Юному глядачу
Лускунчик (Балетна студія С. Антипової)
П.І.Чайковський
13
Березня
18:30
Балети
Лебедине озеро
П.І. Чайковський
17
Березня
18:30
Балети
Кармен-сюїта
Музика Жоржа Бізе – Родіона Щедріна
19
Березня
18:30
Балети
Маскарад
Арам Хачатурян
Лібрето Г. Севояна, Л. Вільвовської, М. Долгополова, Н. Риженко, В. Смирнова-Голованова по однойменній драмі М. Ю. Лермонтова.
20
Березня
12:00
Балети Юному глядачу
Народження балерини
На музику П. Чайковського, К. Сен-Санса, Р. Шумана, Л. Деліба
21
Березня
12:00
Балети Юному глядачу
Червона Шапочка (Балетна студія С. Антипової)
Музика Адольфа Адана, Людвіга ван Бетховена, Джузеппе Верді, Шарля Гуно, Поля Моріа, Джоаккіно Россіні, Петра Чайковського, Йоганна Штрауса
25
Березня
18:30
Балети
Дон Кіхот
Людвіг Мінкус
27
Березня
18:30
Балети
Крик
Музика Сержа Упена, Жерара Ванденбрука, Ервана Меллека, Джованні Солліми, Анрі Торга, Макса Ріхтера, Петериса Васкса, Ріхарда Вагнера.
31
Березня
18:30
Прем'єра
Балети
Лускунчик
Петро Чайковський
Балет-феєрія на дві дії з прологом
Лібрето Маріуса Петіпа в редакції народного артиста України Сергія Бондура
за мотивами казки Ернста Гофмана «Лускунчик і мишачий король»
Перейти до афіші Перейти до афіші
Ми використовуємо cookies
Продовжуючи використовувати наш сайт, ви даєте згоду на обробку файлів cookie і призначених для користувача даних: відомості про місцезнаходження; тип і версія ОС; тип і версія браузера; тип пристрою і дозвіл його екрану; джерела входу на сайт; мова ОС і браузера; відвідані сторінки сайту і дії на них; ip-адреса з метою функціонування сайту, проведення ретаргетінга, проведення статистичних досліджень і передачі третім особам. Якщо ви не хочете, щоб ваші дані оброблялися, покиньте сайт.
Згоден