Опери

Очікування

Mоноопера "Очікування", романси на вірші В.Шекспіра, М.Цветаєвої, А.Вознесенського, п'єси з фортепіанного циклу "Настрої" Мікаела Тарівердієва
Купити квиток
Прокрутіть вниз

Інформація

Тривалість
1 година (без антракту)

Про подію

Музику Мікаела Тарівердієва (1931–1996), незалежно від жанру, можна впізнати з перших тактів: будь вона написана до кінострічок, оперних чи балетних постановок. Широкому загалу його творчість відома завдяки 132 кінофільмам, серед яких «Іронія долі, або з легким паром», «Сімнадцять миттєвостей весни», «Король-олень», та своєрідною манерою виконання пісень. Саме робота над музикою до кінострічок надихнула Тарівердієва на створення нової музичної течії, яку він назвав «третім напрямком», суть якої – в донесенні поезії чутним і природним голосом, якби наспівуючи, використовуючи мело-декламаційні прийоми. Так з'явилися монологи на вірші Г. Поженяна, речитативи на вірші Е. Хемінгуея, вокальні новели на вірші Л. Ашкеназі, монологи на вірші А. Вознесенського.

Його «серйозна» музика відома набагато менше. Однак М. Тарівердієв наполягав на своїй причетності саме до академічної професійної сфери. Про це свідчить його постійне звернення до традиційних жанрів класичної музики – він автор п'яти опер, чотирьох балетів, музики для органу (три концерти для органу, 10 хоралів «Наслідування старим майстрам», симфонія для органу «Чорнобиль»), фортепіанного тріо, циклу п'єс для фортепіано «Настрої», романсів.

Любов до поезії композитор проніс через усе своє життя, тому не випадковим є його звернення до камерного вокального жанру. У його творчому доробку особливе місце займають вокальні цикли на вірші середньовічних японських поетів, В. Шекспіра, В. Маяковського, С. Кірсанова, Б. Ахмадуліної, Л. Мартинова, Г. Поженяна, М. Свєтлова, Є. Євтушенка, Е. Хемінгуея, А. Вознесенського, Л. Ашкеназі, М. Цвєтаєвої, Р. Рождественського та інших.

Монооперу «Очікування» за поемою Роберта Рождественського «Очікування (монолог жінки)» (1982) було написано спеціально для Камерного театру Бориса Покровського в розрахунку на унікальний талант Марії Лемешевої, солістки театру (дочки Сергія Лемешева та Ірини Масленникової).

В опері діє один персонаж – «Вона» – «сучасна жінка, замотана усіма проблемами, обов'язками та соціальними функціями, покладеними на неї суспільством, та й, по правді кажучи, нею самою (в колишньому запалі емансипації), приходить на побачення з коханим і чекає його під годинником. Що коїться у неї в душі за тридцять дві хвилини цього болісного очікування — від пристрасного запалу до зневіри і майже розпачу – все це малює нам музика Тарівердієва із привабливою простотою і правдивістю» – писав музикознавець Олександр Матусевич. По-різному трактується і розв’язка опери, адже в партитурі вона залишається «відкритою».

Опера зберегла основні характеристики тексту поезії шістдесятників, однак М. Тарівердієв уникає побутовості поеми і прямих відсилань до міського радянського життя, прагне до поетичного узагальнення.

«Очікування» не схоже на оперу в звичному, академічному сенсі слова. "Може бути, гармонійна мова цієї опери могла би бути більш терпкою, насиченою. Але все ж я віддаю перевагу мові емоційній", – писав про свою роботу сам композитор. В музиці опери слухач почує і радянську естрадну пісню 1970-х, і хіти до фільмів того часу – знайомі, чисто «тарівердієвські» звороти. Епізоди, що виникають в потоці свідомості героїні, об'єднані лейттемою схвильованого очікування – тремольованим секундовим мотивом, що звучить то в акомпанементі, то у вокальній партії. В окремих сценах-строфах впізнаються жанри давньої музики: токати (епізод «Швидка допомога» з тривожними репетиціями в акомпанементі), барокової арії («Скажи мені що-небудь», інструментальний фінал – алюзії на музику Й. С. Баха; прослуховуються елементи музичної мови Д. Шостаковича.

Від дня своєї прем’єри опера посіла достойне місце в репертуарі багатьох театрів і представлена як в симфонічному звучанні, так і в напівконцертному виконанні під фортепіано.

Члени постановочної групи

Режисер-постановник:
Художник-постановник:
Хореографиня-постановниця:
заслужена артистка Республіки Молдова Марія Полюдова
Відеографія:
Художниця по світлу:

Зміст

Перша частина «Осінь»

Вона вперше закохана… Свої ніжні почуття жінка виливає у віршах, які зберігає під постаментом давно зруйнованого пам’ятнику. Тут завжди проходять їхні таємні побачення. Її вперше зраджено. Жіноча душа не може знайти спокою: то прагне пробачити його і зберегти кохання, то забути про все і бути самотньою. Залишившись з ним Вона усвідомлює, що їхні стосунки мертві. Жінка назавжди прощається зі своїм коханням. Романси М.Тарівердієва: На сонет В. Шекспіра «Я винен» П’єса «Відображення» з фортепіаного циклу «Настрої» На сонет В. Шекспіра «Кохаю» На вірші А. Вознесенського «Не зникай» На сонет В. Шекспіра «Кохання сліпе» На сонети В. Шекспіра «Завадити єднанню двох сердець» На вірші М. Цвєтаєвої «От знову вікно» На вірші М. Цвєтаєвої «Мій коханий, що тобі я зробила» П’єса «Крижинки» з фортепіанного циклу «Настрої» На вірші М. Цвєтаєвої «Спроба ревнощів»

Друга частина «Зима»

В її життя приходять нові почуття. Вона стала старшою, але серце кохає так як і багато років тому. Вона прийшла на побачення трішки раніше. Її душа за час очікування переживає все – від пристрасної гарячності до зневіри і майже розпачу. Вона готова чекати вічно. Моноопера «Очікування». Лібрето за поемою Р. Рождественського «Очікування (монолог жінки)».

Дійові особи

Вона:
сопрано Юлія Терещук
Вона:
Він:
заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, заслужений артист України Сергій Доценко
Музикант:
1
/

Рекомендуємо

12
Березня
18:30
Прем'єра
Опери
Шукачі перлів
Жорж Бізе
Пам'яті Г.Поліванової та Я.Вощака
14
Березня
18:30
Опери
Аїда
Джузеппе Верді
Опера виконується з двома антрактами
Лібрето Антоніо Гісланцоні
за сценарієм Огюста Марієтта
20
Березня
18:30
Опери
Севільський цирульник
Джоаккіно Россіні
Сцени з опери виконуються без антракту
21
Березня
18:30
Опери
Флорія Тоска
Джакомо Пучіні
Опера виконується з двома антрактами
Лібрето Луїджі Ілліки та Джузеппе Джакози за однойменною драмою Віктор’єна Сарду
28
Березня
18:30
Опери
Євгеній Онєгін (Концертне виконання)
Петро Чайковський
Ліричні сцени на 3 дії
Виконуються з одним антрактом
Лібрето Костянтина Шиловського за однойменним романом у віршах Олександра Пушкіна
Перейти до афіші Перейти до афіші
Ми використовуємо cookies
Продовжуючи використовувати наш сайт, ви даєте згоду на обробку файлів cookie і призначених для користувача даних: відомості про місцезнаходження; тип і версія ОС; тип і версія браузера; тип пристрою і дозвіл його екрану; джерела входу на сайт; мова ОС і браузера; відвідані сторінки сайту і дії на них; ip-адреса з метою функціонування сайту, проведення ретаргетінга, проведення статистичних досліджень і передачі третім особам. Якщо ви не хочете, щоб ваші дані оброблялися, покиньте сайт.
Згоден