Балети

Лускунчик

Петро Ілліч Чайковський
Купити квиток
Прокрутіть вниз
Тривалість
2 години (включно з антрактом)

Члени постановочної групи

Диригент-постановник:
головний диригент театру В’ячеслав Чернухо-Воліч
Хореограф-постановник:
народний артист України Сергій Бондур
Художник-сценограф:
заслужений артист України Євген Гуренко
Художник з костюмів:
заслужений художник України Сергій Васильєв
Дитячий хор «Перлини Одеси»:
художній керівник Лариса Гарбуз
Зразковий ансамбль класичного танцю "Фуете" ДТШ №4 Одеси:
художні керівники Марина Козяр, Ганна Погорецька

Зміст

Пролог

У невеликому німецькому містечку готуються до різдвяного балу, що влаштовує бургомістр Штальбаум. Отримав запрошення на свято і Дроссельмейєр. Він захоплено розповідає своєму племіннику історію про те, як колись переміг семиголову королеву Мишильду. Раптово до кімнати вривається Король Мишей, який вже довгий час прагне помститися ворогу. Він перетворює улюбленого племінника Дроссельмейєра на іграшку Лускунчика і зникає. Дроссельмейєр у розпачі. Лише поява Феї полегшує його горе: юнак зможе повернути колишній вигляд, але для цього, йому потрібно буде перемогти Короля Мишей, а в нього самого має закохатися прекрасна дівчина. Фея дарує чарівну паличку і вказує на портрет Маші, хрещениці Дроссельмейєра, яка допоможе зняти чари.

Дія перша

Містяни поспішають на бал до Штальбаумів. Серед них і Дроссельмейєр. Свято в самому розпалі. Поява таємничого гостя в масці зацікавлює всіх присутніх.  Його здатність оживляти іграшки, таємничі фокуси і ляльковий театр приводять дітей у захват, але як і все загадкове, мимоволі викликає страх. Щоб розвіяти його, Дроссельмейєр знімає маску, і діти впізнають свого улюбленого хресного. Він дарує Фріцу – трубу, а Маші – ляльку Лускунчика. Дівчина зачарована своїм подарунком, хоча нікому з дітей іграшка не подобається. Для неї це не просто лялька, що призначена для розколювання горішків, їй все більше здається, що це жива людина, нехай і незграбна, але з ніжною і прекрасною душею. Брат Марі, Фріц, пустун і насмішник, постійно лякає дівчину і згодом ламає Лускунчика. Свято підходить до завершення. Всі прощаються з господарями, а Дроссельмейєр обіцяє Маші, що опівночі у святковій залі станеться диво. В передчутті чудес Маша поспішає до зали. Тут і Дроссельмейєр: він уже не просто добрий хрещений, а чарівник. З останнім ударом курантів усе навкруги змінюється:  починає збільшуватися кімната, розсуваються меблі, а ялинка стає все вищою. Тут і маленькі мишенята, що шукають ласощі після святкового бенкету. Мишей стає все більше і більше: вони заполонюють всю кімнату, аби привітати свого непереможного Короля. Злякавшись зграї мишей, з жахом дівчина ховається. Постріл казкової гармати проголошує початок битви між Лускунчиком, що ожив, і військом мишей. Хоробро бореться Лускунчик, але сили не рівні. Маша у відчаї – її улюбленцю загрожує небезпека. Дроссельмейєр приходить на допомогу і дає дівчині тапочок. Вона кидає його у мишей і ті, перелякані, кидаються на всі боки. Маша підходить до пораненого Лускунчика і торкається його. І раптом він перетворюється на прекрасного Принца. Між ними виникають справжні почуття. Кружляючи в танці, закохані переносяться до засніженого лісу. Прекрасні сніжинки вітають гостей, даруючи їм справжню казку. Дроссельмейєр запрошує Принца і Машу до країни Щастя, за ними поспішає і Мишачий Король.

Дія друга

Маленькі янголята та Фея вказують Маші та Принцу дорогу до казкового гроту. Їхній шлях перегороджує Король Мишей. Принц викликає його на бій і в жорстокій битві перемагає. Принц відкриває двері до казкового палацу Щастя. У ньому знайомі ляльки оживають і вітають закоханих, всі гості радіють перемозі. Маша і Лускунчик-принц щасливі – вони досягли царства мрій. Але це лише казка. Минула новорічна ніч і разом з нею й дивовижні видіння.

Епілог

Вулиця невеликого німецького містечка. Насолоджуються чудовим днем Дроссельмейєр з племінником, поспішають з подарунками сім’я Штальбаумів, прогулюється і вродлива дама, що так схожа на Фею з казки. Дроссельмейєр віддає їй чарівну паличку, а Маша дарує жінці як вдячність за допомогу подарунок. Та передрікає їй щасливе майбутнє. А ось і улюблений хресний. Маша не може відвести очей від племінника Дроссельмейєра, який  як дві каплі води схожий на Принца з її сну. А, можливо, це він і є?.. Адже коли сильно віриш в казку – то вона обов’язково втілиться в життя.

Про подію

Балет-феєрія на дві дії з прологом.

Лібрето Маріуса Петіпа в редакції народного артиста України Сергія Бондура за мотивами казки Ернста Гофмана «Лускунчик і мишачий король».

У виставі використано фрагменти хореографії Василя Вайнонена.

Світова прем’єра – Маріїнський театр Санкт-Петербурга, 6 грудня (18 грудня за н. с.) 1892 року Перша постановка в Одеському театрі опери і балету – 1950 рік Петро Ілліч Чайковський по праву вважається великим реформатором балетної музики. Саме він привніс в класичну інтерпретацію балету нову динаміку, наскрізний розвиток музичних тем і образів. Ці художні принципи знайшли своє яскраве відображення у різдвяній казці «Лускунчик», написаній на замовлення директора імператорських театрів Івана Всеволожського. В основу лібрето спектаклю була покладена повість Ернста Гофмана «Лускунчик і мишачий король» (з циклу «Серапіонові брати») у переказі Олександра Дюма-батька. Сюжет балету визначив Іван Всеволожський, автором програми і хореографії став Маріус Петіпа. Спочатку зміст «Лускунчика» не сподобався Чайковському. Набагато більший інтерес викликало запропоноване паралельно з ним лібрето опери «Іоланта» (обидва ці твори – двоактний балет і одноактна опера – передбачалось поставити в один вечір). Але поступово Петро Ілліч захопився новим балетом. Музика «Лускунчика» вперше прозвучала 7 березня 1892 року на одному з Петербурзьких симфонічних концертів Російського музичного товариства (РМО). За свідченням брата композитора, Модеста Ілліча, «успіх нового твору був великий. З шести номерів сюїти п’ять були повторені на одностайну вимогу публіки». Як і передбачалось, прем’єра відбулася в один вечір з «Іолантою» – 6 грудня 1892 року в Маріїнському театрі Санкт-Петербурга. Партії Фріца і Клари (Маші) виконували вихованці Імператорського театрального училища, які мали випускатися лише через рік. Постановником «Лускунчика» був Лев Іванов, який уже на початку роботи над спектаклем замінив Маріуса Петіпа, який важко захворів. Декорації першої дії створив Костянтин Іванов, другого – академік живопису Михайло Бочаров. Костюми готувались за ескізами Івана Всеволожського. У репертуарі Одеського театру опери і балету «Лускунчик» вперше з’явився у 1950 році в хореографічному прочитанні Вахтанга Вронського. Пізніше балетмейстери Ігор Чернишов (1969), Наталя Риженко (1985), Володимир Трощено (2008) пропонували свої, оригінальні версії балету, враховуючи досвід попередників, але орієнтуючись на власне розуміння музики Чайковського, особисті естетичні нахили та вимоги часу. Шлях хореографів до розуміння музики «Лускунчика» виявився довгим. Партитура цього балету залишається неймовірно привабливою і для балетного театру ХХІ століття.

Дійові особи

МАРІ, їх дочка:
ДРОССЕЛЬМЕЙЄР, радник:
1
/

Рекомендуємо

29
Вересня
18:30
Балети
Дон Кіхот
Людвиг Мінкус
Балет на 3 дії
Лібрето Маріуса Петіпа за мотивами однойменного роману Мігеля де Сервантеса
Хореографія Маріуса Петіпа та Олександра Горського
01
Жовтня
18:30
Балети
Крик
Музика Сержа Упена, Жерара Ванденбрука, Ервана Меллека, Джованні Солліми, Анрі Торга, Макса Ріхтера, Петериса Васкса, Ріхарда Вагнера.
Балет на 2 дії
За мотивами роману Олександра Зінов'єва «Іди на Голгофу»
Виконується під фонограму
03
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Червона Шапочка (Балетна студія С. Антипової)
Музика Адольфа Адана, Людвіга ван Бетховена, Джузеппе Верді, Шарля Гуно, Поля Моріа, Джоаккіно Россіні, Петра Чайковського, Йоганна Штрауса
Балет для дітей на дві дії
За мотивами казки Шарля Перро
Виконується під фонограму
03
Жовтня
18:30
Балети
Таємниця Віденського лісу
Музика Ґустава Малера та Йоганна Штрауса
Балет на дві дії
Лібрето заслуженого артиста Росії Юрія Васюченка
06
Жовтня
18:30
Балети
Жизель
Адольф Шарль Адан
Балет на 2 дії
Лібрето Теофіла Готьє, Жюля-Анрі Вернуа де Сен-Жоржа, Жана Коралі
Хореографія Жюля Перро, Жана Коралі, Маріуса Петіпа в редакції Леоніда Лавровського
08
Жовтня
18:30
Балети
Дон Кіхот
Людвиг Мінкус
Балет на 3 дії
Лібрето Маріуса Петіпа за мотивами однойменного роману Мігеля де Сервантеса
Хореографія Маріуса Петіпа та Олександра Горського
09
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Аліса в країні чудес (Балетна студія С. Антипової)
Л. Волкова
Балет для дітей (виконується без антракту)
Виконується під фонограму
10
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Пітер Пен (Балетна студія С. Антипової)
Музика Джоаккіно Россіні, Едварда Гріга, Лео Дуліба, Андре Мессажера, Йоганна Штрауса
Балет-пантоміма для дітей на 2 дії
Виконується під фонограму
10
Жовтня
18:30
Балети
Лебедине озеро
Петро Ілліч Чайковський
Балет на 4 дії (виконується з одним антрактом)
Лібрето за сценарієм Володимира Бегічева та Василя Гельцера
13
Жовтня
18:30
Балети
Нурієв forever…
У виставі використано хореографію Маруіса Петіпа, Августа Бурнонвіля, Ростислава Захарова, Костянтина Боярського, Ренато Занелли, Бориса Ейфмана, Юрія Васюченко
16
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Чіполліно
Карен Хачатурян
Балет на 2 дії (виконується з одним антрактом)
Лібрето Геннадія Рихлова за казкою Дж. Родарі «Пригоди Чіполліно»
17
Жовтня
12:00
Балети
Попелюшка (Балетна студія С. Антипової)
Сергій Прокоф’єв
Балет на дві дії
Виконується під фонограму
17
Жовтня
18:30
Балети
Спляча красуня
Петро Чайковський
Лібрето І. Всеволожського і М. Петіпа за сюжетом однойменної казки Шарля Перро
Хореографія Маріуса Петіпа
Використано фрагменти хореографії К. Сергєєва, Ф. Лопухова
Перейти до афіші Перейти до афіші
Ми використовуємо cookies
Продовжуючи використовувати наш сайт, ви даєте згоду на обробку файлів cookie і призначених для користувача даних: відомості про місцезнаходження; тип і версія ОС; тип і версія браузера; тип пристрою і дозвіл його екрану; джерела входу на сайт; мова ОС і браузера; відвідані сторінки сайту і дії на них; ip-адреса з метою функціонування сайту, проведення ретаргетінга, проведення статистичних досліджень і передачі третім особам. Якщо ви не хочете, щоб ваші дані оброблялися, покиньте сайт.
Згоден