Тривалість
2 години 40 хвилин

Члени постановочної групи

Диригент-постановник:
народний артист Молдови Олександру Самоїле
Диригенти:
Режисер-постановник і балетмейстер-постановник:
народний артист Республіки Татарстан, заслужений діяч мистецтв Россійської Федерації Георгій Ковтун
Художниця-постановниця і художниця з костюмів:
Хормейстер-постановник:
заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко

Зміст

ПРОЛОГ

На сцені могила Гоголя і гніздо з незвичайним яйцем. У повний місяць з гробниці пробивається світло, обеліск зсувається і з’являється привид Гоголя. Навколо снують люди в чорному. Письменник спостерігає за ними і бачить в кожному з них персонажів своїх творів. Гоголь перетворюється на людину-сову і злітає до місяця, ніби повертаючись у минуле. З яйця, створеного Гоголем-птахом, «вилуплюється» Панночка. Побачивши народжений образ – плід своєї уяви, Гоголь відправляє її в світ людей.

ДІЯ I

 

Картина перша

У сім’ї Сотника народжується красуня-дочка. Селяни, за звичаєм, приходять в його будинок, щоб познайомитися з новим членом сім’ї. Спочатку їх насторожує незвичайна поведінка дівчинки, але незабаром враження розвіюється і всі милуються красою маленької Панночки. Проходить час. Гоголь, який втручається в життя своїх героїв, виводить на сцену псаря Микиту і Хому. Панночка розважається з Микитою. Хома зачарований юною красунею, яка полонить його душу. Панночка, вдосталь «награвшись» Микитою, вбиває його. Свідком вбивства стає дочка козака Шептуна.

Картина друга

Ярмарок. Кого тут тільки немає. Народ торгує, веселиться, танцює. Тут і Хома з Бубличницею. З’являється Сотник з Панночкою, Нянькою, Свиридом і Дорошем. Народ зачарований і наляканий красою Панночки. Розбитна Бубличниця заграє з мужичками, але любить Хому. Це помічає дочка Сотника.

Картина третя

Козак Шептун, його дружина Шепочиха та їх дочка зустрічаються біля озера з Панночкою. Ніщо не віщує трагедії, але в кінці зустрічі дочка вмирає. Та ж доля спіткає Шепочиху. Гоголь-автор усвідомлює, що персонажі, вигадані ним, знаходять свою долю всупереч його бажанням.

 Картина четверта

Зустріч з Хомою закінчується смертю Панночки.

ДІЯ II

 

Картина перша

Сотник наказує привезти Бурсака Хому для відспівування дочки. Це остання воля Панночки.

 Картина друга

Хома в гостях у Бубличниці. Входять Дорош і Свирид. Вони повідомляють про бажання Сотника. Хома намагається відмовитися, але це йому не вдається.

Картина третя

В церкві Сотник залишає Хому наодинці з Панночкою. Хома починає відспівування її і Панночка оживає. Під ранок вона закликає всю нечисть з потойбічного світу на чолі з Вієм. Зустрівшись очима з Вієм, Хома гине. На сцені залишається Гоголь, застиглий в граніті.

Георгій Ковтун про постановку “Вія” «Гоголь – майстер фантасмагорії» Прийоми для передачі фантасмагорії складні, адже вони не мають реальних обгрунтувань, логічної бази. На мій погляд, в «Вії» письменнику вдалося створити дивовижний контраст жахливого сюжету та іронічного ставлення до героїв. До слова, легенда про Панночку і Вія досить розповсюджена – в фольклорних традиціях кожного народу є безліч подібних історій. Повість Гоголя спонукає нас звертати увагу не стільки на сюжет, скільки на особливості його подачі, що підтверджує актуальність думки – часто важливо не що, а як. Тому я й дозволив собі втрутитися у світ автора. Керівництво Одеського театру опери та балету звернулося з пропозицією про поставку опери-балету «Вій» видатного українського композитора Віталія Губаренка на сцені театру. Спочатку хотів відмовитися, але мій внутрішній авантюризм змусив кров в жилах вирувати, а це означає – з’явився божевільний інтерес до цієї роботи. Одеському глядачеві добре відома перша постановка «Вія» 1984 року, тому я і вирішив звернути увагу на передісторію взаємин Хоми і Панночки. Наприкінці життя Губаренко на основі музики опери-балету написав хореографічні сцени. Мені здалося цікавим об’єднати оперу-балет і хореографічні сцени. Вистава наповнена містичним змістом, який передається за допомогою музики, живопису, хореографії, голосу. Микола Васильович Гоголь занурений в дію спектаклю і стає його головною дійовою особою. Він створює своїх героїв, вони народжуються з його свідомості,  знаходять своє життя і вступають у конфлікт із самим автором.

Розкрити описПриховати опис

Про подію

Фото – Дмитро Скворцов, Юрій Литвиненко

Дійові особи

ХОМА БРУТ, філософ (баритон):
СОТНИК (тенор):
ДОРОШ, людина Сотника (бас):
заслужений артист України Дмитро Павлюк
СВИРИД, людина Сотника (тенор):
НЯНЬКА ПАННОЧКИ (меццо-сопрано):
БУБЛИЧНИЦЯ (меццо-сопрано):
заслужена артистка України Тетяна Спаська, Зореслава Долга, Ілона Скрипник
ТОРГОВКА СОЛОДОЩАМИ (сопрано):
ШЕПОЧИХА, дружина Шептуна:
ДОЧКА ШЕПТУНА і ШЕПОЧИХИ:
ГОЛОС В ОРКЕСТРІ (сопрано):
вихованці дитячого хору «Перлини Одеси»:
художня керівниця Лариса Гарбуз
Соло в оркестрі:
1
/

Рекомендуємо

28
Вересня
18:30
Опери
Любовний напій
Гаетано Доніцетті
Опера на 2 дії
Лібрето Феліче Романі за мотивами лібрето Ежена Скриба до опери "Любовне зілля"
07
Жовтня
18:30
Опери
Богема
Джакомо Пуччині
Опера в 4-х діях, виконується з одним антрактом
Лібрето Луїджі Ілліка та Джузеппе Джакози
По книзі Мюрже «Сцени богемного життя»
15
Жовтня
18:30
Опери
Турандот
Джакомо Пуччіні
Опера виконується з двома антрактами
Лібрето Джузеппе Адамі та Ренато Симоні
за сюжетом п'єси Карло Гоцци «Турандот»

Режисерська версія Крістіана фон Гьотcа
Перейти до афіші Перейти до афіші
Ми використовуємо cookies
Продовжуючи використовувати наш сайт, ви даєте згоду на обробку файлів cookie і призначених для користувача даних: відомості про місцезнаходження; тип і версія ОС; тип і версія браузера; тип пристрою і дозвіл його екрану; джерела входу на сайт; мова ОС і браузера; відвідані сторінки сайту і дії на них; ip-адреса з метою функціонування сайту, проведення ретаргетінга, проведення статистичних досліджень і передачі третім особам. Якщо ви не хочете, щоб ваші дані оброблялися, покиньте сайт.
Згоден