Здобутки року, що минув, в інтерв’ю з генеральною директоркою – художньою керівницею театру Надією Бабіч

For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Минув 2021 рік…. Вже набирає обертів рік 2022! Здається, що 2021 рік ось тільки розпочався, - та вже час підбивати підсумки. Яким він був для Одеської Опери та її глядачів, які разом з нами пережили стільки випробувань так викликів?

Тут слід визнати, що навіть така, здавалося б, пафосна характеристика, як «рік досягнень та перемог», не стане перебільшенням. Тому що так воно й виявилося. У 2021 році Одеський національний академічний театр опери та балету наочно продемонстрував, що навіть в умовах пандемії, що продовжується, перманентних карантинних обмежень, у вихорі щоденних новин і подій, можна досягати високих цілей, якщо є розуміння стратегічного спрямування творчого розвитку, а колектив являє собою команду однодумців.

Безумовно, визначальну роль у тому, що Одеська Опера завершила 2021-й рік на мажорній ноті, зіграло те, що з Надією Матвіївною Бабіч у липні минулого року Міністерство культури – за підсумками конкурсного добору на посаду генерального директора-художнього керівника театру – уклало новий контракт на наступні п'ять років. Таким чином, Одеська Опера продовжила рух уперед, спираючись на здобутки минулих років. У результаті формула успіху театру набула двох складових: продовження вже започаткованих успішних проєктів та втілення «Програми розвитку ОНАТОБ», що була представлена Надією Бабіч і затверджена Міністерством культури та інформаційної політики України. І часто ці складові перетиналися, доповнюючи одна одну. Тож, якою є формула успіху Одеського оперного театру?

- Справді, 2021-й розпочався незабутньою подією – ІІ фестивалем «Зимовий променад в Одеській Опері» (автор ідеї та музичний керівник фестивалю - головний диригент театру В’ячеслав Чернухо-Воліч), який одразу задав творчий настрій на рік уперед, - розповідає генеральна директорка-художня керівниця театру та художня керівниця фестивалю Надія Бабіч. – Адже у рамках фестивалю відбулася прем'єра концертного виконання опери Ж. Бізе «Шукачі перлів». Ця мистецька подія отримала високу оцінку глядачів та надихнула нас на подальший творчий пошук.

- Абсолютно незвичайним вийшов традиційній, вже шостий за рахунком, Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»…

- Ми цього прагнули – розірвати шаблони, здивувати, подарувати нові відчуття. Сподіваюсь, що нам це вдалося. Нагадаю, що один з наймасштабніших оперно-балетних фестивалів Півдня України - «Оксамитовий сезон в Одеській опері» - я, як художня керівниця проєкту, започаткувала шість років тому. Цей потужний мистецький форум став знаковою подією на фестивальній мапі України. У 2021 році Фестиваль проходив з 22 серпня по 15 вересня і був присвячений 30-річчю Незалежності України. Афіша Фестивалю включала опери, унікальні концертні програми, сценічну кантату-балет. Три ключові драматургічні центри Фестивалю – концерт-відкриття «Україна – світу», головний меседж якого «Єдність. Воля. Незалежність»; балетний гала-концерт Classic & Modern «Одеса. Україна. Європа», що відбувся просто неба та фінальний проєкт «Ковчег Україна: Музика» – об’єднали минуле, сьогодення і майбутнє України, «закодоване» у музичному посиланні до сучасників. Цю знакову митецьку подію висвітлили понад 50 медіа.

Підкреслю, що фестивалем «Оксамитовий сезон в Одеській опері» ми розпочали 212-ий сезон, тобто через два тижні після відкриття ми, перші з оперних театрів України, зробили таке грандіозне свято для одеситів та гостей міста. Міністерство культури та інформаційної політики України створило цифрову мапу подій, котрі проводилися до Дня Незалежності України. Проект єдиної національної платформи охопив всі області України. З великим задоволенням нагадаю, що Одеський оперний театр був представлений на цій мапі двічі – VI фестивалем мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері», в якому було залучено близько 800 учасників і відвідало майже 8 тис. глядачів, а також концертом «Спадщина.ua», який з великим успіхом пройшов 23 серпня на Потьомкінських сходах.

- А якими прем'єрами театр порадував глядачів минулого року?

- Концертне виконання опери «Шукачі перлів» я вже згадувала . Відбулись також прем'єри опери «Богема» Дж. Пуччіні, балету «Болеро» М. Равеля, вистави «Новорічна Одіссея». Також ми подарували глядачу оновлені версії балету «Жар-Птиця» І. Стравінського і дитячої опери «Смарагдове місто».

Щодо прем'єр, які театр представив пошановувачам балету наприкінці року, хочу розповісти особливо. На сцені відбулися дійсно унікальні події – зусиллями митця, талановитого хореографа Георгія Ковтуна, було відроджено стилістику характерного балету у постановці «Болеро» Моріса Равеля. Також у репертуар театру повернулась сучасна версія балету «Жар-птиця» Ігоря Стравінського – справжнє видовище навіть для найвибагливішого глядача.

Ну, а прем'єра опери «Богема» стала для всього колективу Одеської Опери щасливим знаком, свого роду оберегом, який підтвердив, що будь-які труднощі минущі, а мистецтво – вічне. Адже працювати над новою виставою ми розпочали ще до пандемії. Але від прем'єри не відмовилися, хоча карантинні обмеження кардинально змінили наше життя: ми не знали, що буде далі. Багато перешкод довелося подолати, але 19 червня минулого року нова «Богема» побачила світ під оплески повного залу. Прем‘єра стала можливою завдяки потужній командній співпраці всього колективу театру з міжнародною постановчою групою з Королівств Бельгії та Нідерландів, які разом зробили сучасну версію однієї з найпопулярніших і найулюбленіших опер світового оперного репертуару. Хочу додати, що співпраця з міжнародною командою митців буде продовжуватись. Ми сподіваємося на дуже цікаві результати.

- Чим ще запам'ятався рік, що минув? Які події можна назвати знаковими? Чи можливо визначити вектори творчого розвитку Одеської Опери в найближчому майбутньому?

- До колективу театру приєдналися видатні диригенти – амбасадорка української культури, всесвітньовідома й унікальна Оксана Линів та маестро з Японії Хірофумі Йошіда. Вперше в історії Театру відбувся Міжнародний диригентський майстер-клас головної запрошеної диригентки театру Оксани Линів. У заході взяли участь молоді диригенти з України, Естонії, Франції. Майстер-клас став однією з нових традицій, реалізованих Одеською оперою цього року. 30 жовтня молоді оперні диригенти одержали іменні сертифікати на сцені театру. Учасники майстер-класу одностайно відзначили – досвід був неоціненний! Ну, а ми з нетерпінням чекаємо на майбутні проєкти, які стануть можливими завдяки цій співпраці.

Ще одна важлива подія минулого року і ще одна можливість сказати «вперше» – навесні у театрі розпочала діяльність група стажистів, керівником якої призначено провідного соліста театру, заслуженого артиста України Дмитра Павлюка. Менше ніж за рік стажистка театру Влада Коєва, здобувши перемогу у конкурсі на посаду артиста-вокаліста, стала членом оперної трупи! А всі стажисти-вокалісти мали дебютні виступи в операх «Іоланта» та «Смарагдове місто».

Також вперше в Одеській опері, єдиній з оперних театрів України, до 30-ї річниці Незалежності України будо видано журнал, що висвітлює життя театру, і наразі очікуємо на другий випуск.

Одеська опера започаткувала новий цікавий проєкт, що дав змогу мешканцям маленьких міст Одеської області одержати чудовий подарунок від артистів театру: на початку літа оркестр та провідні солісти відвідали Ізмаїл та Чорноморськ з проєктом «Велика музика в маленьких містах». Захоплені відгуки, оплески й слова вдячності після концерту стали для наших артистів щирим подарунком від людей, що мали змогу доторкнутися до вишуканого мистецтва.

Також театр продовжував міжнародну гастрольну діяльність. Протягом 2021 ріку артисти театру гастролювали Францією, Саудівською Аравією, Королівствами Бельгія та Нідерланди. Це були дійсно унікальні тури – виступи трупи Одеської національної опери змогли подивитись майже 58 тис. глядачів! Отже, багато з того, що було задекларовано у моїй Програмі розвитку театру, і, перш за все, просування театру у напрямку «Одеська опера – міжнародний бренд» втілюється успішно і дуже динамічно.

У численних проєктах, що відбулися в Одеської Опери брали участь запрошені зірки з усього світу, а також колективи: Національний Симфонічний оркестр України, проєкт-колаж «КОВЧЕГ УКРАЇНА: МУЗИКА». Дуже зворушливим на емоції та щедрим на овації вийшов святковий концерт «Коли душа з душею розмовляє» на честь 134-річчя театру. Маестро Борис Блох та оркестр Одеської опери під орудою головного диригента Театру В’ячеслава Чернухо-Воліча зачарували зал вишуканою музикою! До речи, вже можу анонсувати подію, яку чекаємо з особливою радістю – це святкування 135 річниці архітектурного шедевра, будівлі Одеської опери!

- Якими нагородами було відзначено торік працю творчого колективу театру?

- Приємних подій виявилося багато. Так, соліст Олег Злакоман був відзначений званням «Заслужений артист України», а начальника пошивного цеху театру Сергія Васильєва ми поздоровляли з присудженням звання «Заслужений художник України».

Соліст балету Андрій Писарєв став офіційним рекордсменом України в номінації «Найбільша кількість перемог артиста балету в міжнародних конкурсах» в категорії «Мистецтво». Рекорд внесений до Національного Реєстру Рекордів як досягнення України.

Минулого року нагороду одержав і сам театр. Міський Департамент культури і туризму вручив ОНАТОБ відзнаку «Odessa Tourism Friendly». Таку оцінку отримала наша діяльність із популяризації рідного міста як одного з головних туристичних, культурних, творчих, інтелектуальних центрів нашої країни, де завжди раді гостям. Адже театр щорічно відвідує велика кількість туристів із різних країн світу. Знайомство з однією з головних візитівок Одеси і України, Одеською Оперою, відбувається під час вистав, екскурсій, фотосесій.

- Не буду оригінальним, якщо скажу, що за всіх вищеперелічених здобутків і знаків уваги, головною оцінкою та найвищою нагородою для театру залишаються глядацькі аншлаги та щедрі оплески. Що хочете побажати тим, хто цього року прийде до Одеської Опери?

- Перш за все, дякуємо кожному глядачу за щоденну підтримку, емоції, оплески та квіти. Завжди раді вам у нашому з вами улюбленому театрі. Нехай новий рік стане поштовхом до нових чудових зустрічей та вражень! У творчих та виробничих процесах театру задіяно сотні працівників, але все було б марно, якби не глядачі. Чекаємо на вас! Попереду – великі творчі плани, прем’єри, гастролі, приголомшливі міжнародні проєкти та ще багато цікавого.

Інтерв’ю вів Олег СУСЛОВ.

Dear audience!

From the 7th of December, we may only allow you to visit our performances if you have one of the following documents:

- “Yellow” COVID-certificate or a paper statement 063-O (valid for 30 days)
- “Green” COVID-certificate (valid for 270 days)
- International vaccination certificate (valid for 270 days)
- Foreign COVID-certificate for vaccines approved by WHO (valid for 270 days)
- Negative PCR or express antigen test result (valid for 72 hours)
- A certificate of recovery from COVID-19 (valid for 105 days from the date of diagnosis)

These restrictions do not apply to persons under 18.
Your document will be checked upon presenting your ticket at the entrance.

In case of your inability to present one of the aforementioned documents, you will not be allowed to enter.

The use of face masks is mandatory during your visit to the theatre.

Yours, management of the theatre.

We use cookies.
By continuing to use our site, you consent to the processing of cookies and user data: location information; OS type and version; browser type and version; device type and screen resolution; sources of access to the site; OS language and browser; visited pages of the site and actions on them; ip-address for the purpose of site operation, retargeting, statistical research and transfer to third parties. If you do not want your data to be processed, leave the site.
I agree