Балети

Баядерка

Людвіг Мінкус
Купити квиток
Прокрутіть вниз
Тривалість
2 години 30 хвилин

Члени постановочної групи

Диригенти:
заслужений артист України Ігор Шаврук, заслужений артист України Ігор Чернецький, Віталій Ковальчук
Художниця-постановниця:
заслужена художниця України Наталія Бевзенко-Зінкіна

Зміст

Події відбуваються в Індії в давні часи Під час полювання на тигра воїн Солор просить факіра Магедавея сказати своїй коханій – баядерці Нікії, що він чекатиме її біля входу в храм. Там починається церемонія поклоніння вогню. Урочисто виходить Великий брамін, браматшори і баядерки, серед яких – Нікія. Вони виконують ритуальні танці. Великий брамін освідчується Нікії в коханні, але вона відхиляє його почуття. З настанням ночі дівчина таємно зустрічається з Солором. Молодий воїн пропонує коханій втікати. Їхню розмову підслуховує Великий брамін. Він хоче відомстити. Раджа Дугманта оголошує про намір видати свою дочку Гамзатті заміж за Солора. Той пробує відмовитися від такої честі, але монарх непохитний. Великий брамін розповідає правителю про любов Нікії та Солора. Раджа вирішує вбити баядерку. Гамзатті, підслухавши розмову батька зі священником, наказує покликати Нікію. Повідомивши їй, що виходить заміж, вона показує портрет нареченого і пропонує суперниці багатство в обмін на Солора. Розгнівана баядерка кидається на принцесу з кинджалом, але її зупиняє невільниця. Дочка раджі оголошує Нікії смертний вирок. Нікію запрошують розважати гостей на весіллі Гамзатті й Солора. За наказом раджі танцівниці підносять корзину з квітами. Схована там змія смертельно ранить дівчину. Великий брамін пропонує баядерці протиотруту, але вона відмовляється. Помираючи, дівчина нагадує Солору, що той обіцяв любити її вічно. Невтішний Солор розкаюється у своїй зраді. В його уяві виникають тіні, серед яких – прекрасна Нікія. Вона кличе його за собою.

Про подію

Балет на 3 дії.
Сценарій Сергія Худєкова і Маріуса Петіпа
Хореографія Маріуса Петіпа
Також використана хореографія заслуженого артиста Росії Миколи Зубковського, народного артиста СРСР Костянтина Сергєєва, народного артиста СРСР Вахтанга Чабукіані

Ідея балету «Баядерка» з’явилася у хореографа Маріуса Петіпа у 1876 році. Він склав план лібрето, для розробки якого запросив журналіста, критика та історика балету Сергія Худєкова. Створення партитури балетмейстер доручив композитору Людвігу Мінкусу, своєму постійному співавтору. В основу сюжету лягла драма давньоіндійського поета Калідаси «Шакунтала» та балада Йоганна Вольфганга Гете «Бог і баядерка». Окрім того, Петіпа скористався ідеями свого брата Люсьєна, який у 1858 році поставив у Парижі балет «Шакунтала» за сценарієм Теофіла Готьє. З цього спектаклю Маріус взяв сюжетні ходи, імена дійових осіб, образи героїні та її підступної суперниці, лиходія-жерця. Разом з тим, на думку історика театру Юрія Слонимського, зміст і хореографічне втілення постановки в цілому можна розглядати як оригінальні. «Петіпа переплавив чужий матеріал так, що він став для нього своїм, увійшов у його власний твір органічно, набув рис новизни», – писав критик. Цей спектакль став етапним для цілого періоду в історії світового балету, підсумував знахідки й завоювання танцювального театру. У «Баядерці» потужно прозвучала важлива для мистецтва другої половини ХІХ століття тема внутрішньої свободи, прагнення до щастя і кохання через протистояння несправедливості й насиллю. Окрім того, сучасному глядачу балет дає уявлення про розкіш візуального втілення тогочасних спектаклів. У хореографії органічно поєднались мальовничість і урочистість масових сцен, ефектність дивертисменту з глибоко психологічною лінією особистої драми героїні-баядерки Нікії. «У її хореографічній партії не було пустих місць, – зазначала балерина і педагог Віра Красовська. – Кожна поза, рух, жест виражали той чи інший душевний порив, пояснювали ту чи іншу рису характеру». Окремої уваги заслуговує безсюжетна сцена «Тіні» у третій дії спектаклю. За рівнем поетичного узагальнення вона, напевне, не знає собі рівних в історії світового балету. Це складний візерунок, у якому дуети і сольні номери героїв, варіації солісток-тіней переплітаються в єдине ціле. А головне – кордебалет в цьому епізоді виступає не як фон для солістів, а як їхній повноправний партнер. Створивши цю хореографічну композицію, Маріус Петіпа зумовив появу так званого симфонічного балету, який уже в ХХ столітті розвинули Джордж Баланчін та Серж Лифар.

Дійові особи

НІКІЯ, баядерка:
заслужена артистка України Олена Добрянська, заслужена артистка України Катерина Кальченко, заслужена артистка Республіки Молдова Марія Полюдова, Ольга Воробйова
СОЛОР, воїн:
заслужений артист України Сергій Доценко, заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, Андрій Пісарєв, Станіслав Скриннік, Дмитро Шарай
ВЕЛИКИЙ БРАМІН:
заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний, Богдан Чабанюк
1
/

Рекомендуємо

29
Вересня
18:30
Балети
Дон Кіхот
Людвиг Мінкус
Балет на 3 дії
Лібрето Маріуса Петіпа за мотивами однойменного роману Мігеля де Сервантеса
Хореографія Маріуса Петіпа та Олександра Горського
01
Жовтня
18:30
Балети
Крик
Музика Сержа Упена, Жерара Ванденбрука, Ервана Меллека, Джованні Солліми, Анрі Торга, Макса Ріхтера, Петериса Васкса, Ріхарда Вагнера.
Балет на 2 дії
За мотивами роману Олександра Зінов'єва «Іди на Голгофу»
Виконується під фонограму
03
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Червона Шапочка (Балетна студія С. Антипової)
Музика Адольфа Адана, Людвіга ван Бетховена, Джузеппе Верді, Шарля Гуно, Поля Моріа, Джоаккіно Россіні, Петра Чайковського, Йоганна Штрауса
Балет для дітей на дві дії
За мотивами казки Шарля Перро
Виконується під фонограму
03
Жовтня
18:30
Балети
Таємниця Віденського лісу
Музика Ґустава Малера та Йоганна Штрауса
Балет на дві дії
Лібрето заслуженого артиста Росії Юрія Васюченка
06
Жовтня
18:30
Балети
Жизель
Адольф Шарль Адан
Балет на 2 дії
Лібрето Теофіла Готьє, Жюля-Анрі Вернуа де Сен-Жоржа, Жана Коралі
Хореографія Жюля Перро, Жана Коралі, Маріуса Петіпа в редакції Леоніда Лавровського
08
Жовтня
18:30
Балети
Дон Кіхот
Людвиг Мінкус
Балет на 3 дії
Лібрето Маріуса Петіпа за мотивами однойменного роману Мігеля де Сервантеса
Хореографія Маріуса Петіпа та Олександра Горського
09
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Аліса в країні чудес (Балетна студія С. Антипової)
Л. Волкова
Балет для дітей (виконується без антракту)
Виконується під фонограму
10
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Пітер Пен (Балетна студія С. Антипової)
Музика Джоаккіно Россіні, Едварда Гріга, Лео Дуліба, Андре Мессажера, Йоганна Штрауса
Балет-пантоміма для дітей на 2 дії
Виконується під фонограму
10
Жовтня
18:30
Балети
Лебедине озеро
Петро Ілліч Чайковський
Балет на 4 дії (виконується з одним антрактом)
Лібрето за сценарієм Володимира Бегічева та Василя Гельцера
13
Жовтня
18:30
Балети
Нурієв forever…
У виставі використано хореографію Маруіса Петіпа, Августа Бурнонвіля, Ростислава Захарова, Костянтина Боярського, Ренато Занелли, Бориса Ейфмана, Юрія Васюченко
16
Жовтня
12:00
Балети Юному глядачу
Чіполліно
Карен Хачатурян
Балет на 2 дії (виконується з одним антрактом)
Лібрето Геннадія Рихлова за казкою Дж. Родарі «Пригоди Чіполліно»
17
Жовтня
12:00
Балети
Попелюшка (Балетна студія С. Антипової)
Сергій Прокоф’єв
Балет на дві дії
Виконується під фонограму
17
Жовтня
18:30
Балети
Спляча красуня
Петро Чайковський
Лібрето І. Всеволожського і М. Петіпа за сюжетом однойменної казки Шарля Перро
Хореографія Маріуса Петіпа
Використано фрагменти хореографії К. Сергєєва, Ф. Лопухова
Перейти до афіші Перейти до афіші
Ми використовуємо cookies
Продовжуючи використовувати наш сайт, ви даєте згоду на обробку файлів cookie і призначених для користувача даних: відомості про місцезнаходження; тип і версія ОС; тип і версія браузера; тип пристрою і дозвіл його екрану; джерела входу на сайт; мова ОС і браузера; відвідані сторінки сайту і дії на них; ip-адреса з метою функціонування сайту, проведення ретаргетінга, проведення статистичних досліджень і передачі третім особам. Якщо ви не хочете, щоб ваші дані оброблялися, покиньте сайт.
Згоден